Åpent brev til NTNU I våres tok jeg eksamen i faget "Kommunikasjon, tjenester og nett", (KTN, SIE5003). Dette brevet er et forsøk på å komme med tilbakemelding på faget, faglærere, øvingsopplegg og ikke minst eksamen. Skjønt, tilbakemelding er å pynte på sannheten. Faget som sådan er et viktig og nyttig fag. Synd det ikke er så godt som det burde vært. Faget har svært mange forelesere, disse har svært varierende kvalitet. De foilene som har vært lagt ut har vært av begredelig kvalitet; det er ikke uvanlig at det overhodet ikke finnes indre konsistens i et foilsett. Ei heller at det som står i foilsettet strider fullstendig mot relevante standarder. Øvingsopplegget er dessverre like ille. Øvingsopplegget i 4. semester er lagt opp rundt et fellesprosjekt der innleveringene skal være relatert til prosjektet. En ting er at KTN, som eneste fag, krever to ekstra øvinger innlevert. En annen ting er at de øvingene som skulle leveres var av typen "multiple choice" med spørsmål som svært ofte var upresise og galt stilt. Videre var KTN-biten av fellesprosjektet svært, svært hullete. Som grunnlag å basere alt på hadde vi et utkast til en standard der utkastet var rundt et år gammelt og det i liten grad hadde vært aktivitet rundt dette utkastet etterpå. Med andre ord var det ønsket at studentene laget et design basert på forkastet teknologi. Så til eksamen. Eksamen var også av typen "multiple choice", med tildels store mengder manglende presisjon. Som et eksempel kan det nevnes at det ble stilt en del spørsmål relatert til "epost". Dette da uten å spesifisere nærmere hva slags epost det var snakk om. Videre var det inkonsistens mellom det norske og den engelske eksamenssettet. At man hadde valgt "multiple choice" som eksamensform betyr at det stilles svært høye krav til spørsmålsformuleringene. Når disse kravene ikke innfris ender man opp med en eksamen der mange spørsmål må strykes og det blir tilfeldig hvilken karakter en ender opp med.