SOS 1008 Digital kommunikasjon og organisatoriske utford- ringer (Digital Communication and Organizational Challenges) Studiepoeng: 7.5 Adgangsbegrensning: Ja Undervisningssemester: 1 semester (høst). Læringsformer og aktiviteter: Forelesninger 2 timer hver uke. øving og semester- oppgave. øvingen må bestås for å kunne ta eksamens- oppgave. Undervisningen er felles for studenter fra siv.ing.- og samfunnsvitenskap. Kurset tar utgangs- punkt i tradisjonell klasseromsundervisning, men er bygd opp omkring en serie nasjonale og internasjonale gjesteforelesere som deltar via "live" videokonferanse til klasserommet med samtidig direkte "Web Cast"over Internet via kursweben. Kurset er, som et suplement til klasseromsundervisningen, fullstendig webbasert og anvender IKT i utstrakt grad. Alt studie- materiale, inklusive litteratur og videoopptak av alle forelesninger er tilgjengelige på kursweben enten som digitale nedlastbare filer, eller som "streaming" video og inngår dermed i pensum. Deler av kurset kan følges som fjernundervisning, etter behov og ønske. Kursdel- takelse betinger hardware/software for streaming vi- deo, og tilgang til LAN/WAN og/eller eksternt bred- bånd som kan streame video. Anbefalte forkunnskaper: Ingen Forkunnskapskrav: Ingen Obligatorisk aktivitet: øving Frister: ÿving: 24. september. Semesteroppgave: 24. novem- ber. Vurderingsform: Semesteroppgave LÊringsmÂl Emnet skal gi forstÂelse for muligheter og begrensninger som komplekse organisasjoner stÂr overfor nÂr de skal ta i bruk og forholde seg til digitalt baserte kommunikasjonsme- dier, internt i organisasjoner, s vel som i forhold til partnere, leverand¯rer, kunder og konkurrenter. Faglig innhold Den stadig akselererende utviklingen innen vitenskap og teknologi, spesielt innen infor- masjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), er en konstant utfordring for tradisjonell industri og nÊringsliv, og betinger nye og fremtidige organisasjonsformer som kan vÊre svÊrt forskjellige fra de vi kjenner i dag.. MÂlet er  bidra til en st¯rre bevissthet om de organisatoriske konsekvensene av denne utviklingen, og  eksponere studentene for slike organisatoriske utfordringer i praksis. Det fokuserer samtidig p potensialet for nyskap- ning, innovasjon og verdiskaping i forlengelsen av denne utviklingen. Det blir lagt vekt p utstrakt anvendelse av IKT i undervisningen. Kurset blir dermed i seg selv et eksempel p den utviklingen som beskrives. Kurset kan ogs tilbys som ekstern fjernundervisning for industri og nÊringsliv og andre interesserte i Norge og i utlandet, eventuelt parallelt med undervisningen internt p NTNU.